Ett CV för en stad, kommun eller annan offentlig institution ska på ett professionellt sätt presentera de kompetenser som utmärker dig. Trenderna i skapandet av ansökningshandlingar har förändrats under åren, så se hur du skriver ett CV för kontoret som uppfyller de nuvarande rekryteringskraven!

Behöver du ett CV?

Registrera dig och använd vår CV-byggare!

Skapa ett CV

Vad ska ett CV för kontoret innehålla?

En Curriculum Vitae är ett dokument som innehåller följande avsnitt:

  • Person- och kontaktuppgifter – ditt förnamn, efternamn, telefonnummer, e-postadress, eventuellt bostadsort och en länk till din LinkedIn-profil. Du kan också ange din befattning, t.ex. ”Hanna Bartczak, kommunens kassör”.
  • Professionell sammanfattning – en kort, kortfattad beskrivning av din yrkeskarriär, vanligtvis placerad i början av ditt CV, där du kan inkludera din yrkestitel, erfarenhet, färdigheter, prestationer och karriärmål.
  • Arbetslivserfarenhet – en kronologisk beskrivning av din yrkeskarriär, från den senaste befattningen till den äldsta. I det här avsnittet ska du inte bara fokusera på att presentera jobb och ansvarsområden, utan också lyfta fram dina framgångar.
  • Färdigheter – lista färdigheter som visar att du är väl förberedd för att utföra uppgifter i din nya position. Kom ihåg tekniska kompetenser (t.ex. körkort i kategori B) och mjuka färdigheter (t.ex. lätthet att fatta beslut).
  • Utbildning – Ange vilken skola eller högskola du tog examen från. Utbildning inom administration, ekonomi eller internationella relationer kommer att visa att du har de nödvändiga teoretiska kunskaperna för att arbeta på ett kontor.

Tänk på att du kan komplettera ditt CV till kontoret med ytterligare avsnitt, till exempel intressen, referenser eller kunskap om program, för att visa din lämplighet för tjänsten ännu bättre.

CV till Stadshuset

Hur skriver man ett CV för kontoret bättre än andra kandidater?

Ett effektivt CV för kontoret ska vara tydligt och övertygande. Säkerställ rätt dokumentstruktur och professionell stil. Beskriv din erfarenhet och kompetens på ett sätt som visar att du är en utmärkt kandidat för tjänsten. I början av din lista över färdigheter på ditt CV, lista de kompetenser som arbetsgivaren kräver.

CV för skattebyrån – exempel på färdigheter

  • Kunskap om skatterättsliga regler;
  • noggrannhet och regelbundenhet;
  • motståndskraft mot stress;
  • utmärkt organisation av arbetet i en oberoende position;
  • mycket goda kunskaper i Excel;
  • utmärkta kunskaper i Word;
  • motståndskraft mot stress;
  • Förmåga att arbeta under tidspress.
CV för kommunkontoret
CV till skatteverket

CV för kommunkontoret – exempel på färdigheter

  • Kunskap om gällande regler och lagar;
  • flytande kunskap om MS 365-paketet;
  • Körkort kat. B;
  • oberoende och engagemang;
  • analytiskt tänkande;
  • hög personlig kultur;
  • förmåga att arbeta under tidspress;
  • färdigheter i tidshantering;
  • utmärkt arbetsorganisation;
  • kommunikativitet.

CV för Arbetsförmedlingen – en modell för kompetens

  • Mycket goda kunskaper i Word och Excel;
  • Kunskap om lagen om främjande av sysselsättning och arbetsmarknadsinstitutioner.
  • Kunskap om förvaltningsprocesslagen.
  • tillgänglighet;
  • förmåga att arbeta i ett team;
  • mycket goda kunskaper i engelska;
  • mycket goda kunskaper i tyska;
  • drift av kontorsutrustning;
  • kommunikativitet.
CV till kontoret - mall

CV till kontoret – mall

Barbara Nowak
Telefon: 123 456 789
E-post: [email protected]

Karriär i sammandrag

Jag är en erfaren anställd inom den offentliga förvaltningen med fem års erfarenhet av kundservice och genomförande av myndighetsförfaranden. Jag är specialiserad på dokumentationshantering, verifiering av ansökningar och samarbete med statliga institutioner.

Yrkeserfarenhet

01.2022-nutid Warszawas stadshus
Position: Administrativ kanslist
Ansvar:

  • Kontroll och hantering av invånarnas önskemål gällande registreringsärenden.
  • Dokumentationshantering i enlighet med GDPR-regler och interna rutiner.
  • Förberedelse av månatliga rapporter om aktuella frågor.

01.2020-01.2022 Distriktskontoret i Warszawa
Position: Administrativ anställd
Ansvar:

  • Föra register över ansökningar och administrativa beslut.
  • Hantering av inkommande och utgående korrespondens.
  • Organisera möten och underhåll en teamkalender.

Förmågor

  • Stöd för EDMS-system
  • MS 365 – mycket goda kunskaper
  • Engelska – nivå B2
  • utmärkta kunskaper om förvaltningsprocesslagen
  • Noggrannhet och regelbundenhet
  • Förmåga att kommunicera effektivt med kunder

Utbildning

2015-2020 Maria Curie-Skłodowska universitetet i Lublin
Magister i offentlig förvaltning

Ränta

Jag gillar att spela schack, tack vare vilket jag utvecklar mitt minne och min koncentration.

Jag samtycker till att mina personuppgifter behandlas i [nazwa urzędu] syfte att rekrytera till den tjänst jag söker.

Kolla in andra artiklar på vår blogg:

Besiktningsmannens CV – mall och råd
Hur ska en logopeds CV se ut?
Hur skriver man ett CV för sjuksköterska och barnmorska?
Hur skriver man ett CV för praktik och praktik?
Psykologens CV – hur skriver man det effektivt?
CV på tyska – hur skriver man en Lebenslauf?
Jak napisać CV prawnika? Przykładowe CV prawnika
CV för grafisk formgivare – se hur du skapar ett modernt dokument
CV för en student – se hur ett professionellt CV för unga ser ut
Video-CV – kommer ett multimedia-CV att hjälpa dig att hitta ett jobb?
Frisör-CV och frisör-CV – skriv ett effektivt CV och personligt brev
Piszesz swoje pierwsze CV? Sprawdź, co powinno zawierać CV dla początkujących

-->