En kundtjänstmedarbetare bör ha många interpersonella färdigheter. Inom service- och försäljningssektorn värderas också yrkeserfarenhet högt. Hur skapar man det bästa CV:t för en kundrådgivare så att rekryteraren omedelbart uppmärksammar det? Ta reda på vad du ska skriva i ditt CV för att få det att sticka ut från resten!

Behöver du ett CV?

Registrera dig och använd vår CV-byggare!

Skapa ett CV

Vill du skapa ett effektivt CV? Det här är vad du behöver komma ihåg

När vi skapar ansökningshandlingar använder vi ofta välkända system. Under årens lopp har dock utseendet på ett modernt CV förändrats. Följ dessa tips och skapa ett professionellt CV för kundservice

  • Redan i inledningen, beskriv kortfattat din erfarenhet och nyckelkompetens, skapa en korrekt professionell profil.
  • Presentera dig själv som professionell genom att lista dina ansvarsområden på ett intressant sätt. Istället för att skriva att du arrangerade produkterna i displayen, nämn att du planerade säsongsvisningar enligt varumärkesstandarder eller var ansvarig för att ta hand om visual merchandising-standarder.
  • Beskriv din upplevelse genom att lägga till en beskrivning av ansvarsområden i avsnittet. Ett modernt CV för en kundrådgivare bör skräddarsys för ett specifikt jobberbjudande, så läs det och kontrollera vilka aspekter som listas i det i början. De är förmodligen de viktigaste för arbetsgivaren. Om du har gjort liknande uppgifter i tidigare jobb, nämn det på ditt CV.
  • Glöm inte den nuvarande GDPR-klausulen, utan den kan din kandidatur avvisas omedelbart.

En professionell sammanfattning i en kundrådgivares CV i tre steg

Skapa en relevant och intressant jobbsammanfattning för ditt CV för ett jobb på kundtjänstavdelningen. Du får omedelbart en chans att fånga rekryterarens intresse. Många förbiser dem, så du har en chans att sticka ut från dem. Vi föreslår hur du skriver en effektiv professionell profil i tre enkla steg.

  1. Presentera dig själv först. Skriv vilket yrke du har, t.ex.: ”Jag har sju års erfarenhet som kundrådgivare” eller ”Jag är säljare med sju års erfarenhet”, eller skriva i tredje person ”Säljare med sju års erfarenhet”. Detta kommer att visa att du är specialiserad på den här branschen och det är din huvudsakliga karriärväg, även om du har arbetat på olika platser.
  2. Beskriv kortfattat de kompetenser som bäst stämmer överens med platsannonsen, till exempel: erfarenhet, genomförda kurser och utbildningar samt kompetens.
  3. Definiera ditt professionella mål, dvs. vad du planerar att uppnå i det här företaget eller i din karriär i allmänhet. Fokusera på att visa din vilja att utveckla och förbättra dina kvalifikationer.

Kundtjänst-CV – exempel på en CV-sammanfattning

Det räcker inte att skriva en meritförteckning i en version och skicka den som svar på alla annonser. Ditt CV bör skräddarsys efter erbjudandet. Moderna rekryteringssystem (ATS) jämför automatiskt innehållet i ditt CV med innehållet i en platsannons, så du bör använda matchande nyckelord i din CV för en specialist Försäljning.

Se hur du anpassar din CV-sammanfattning för ditt jobberbjudande:

Omfattningen av ansvarsområden och krav för en kandidat till tjänsten som kundrådgivare, som presenteras i platsannonsen, kan se ut så här:

Ansvar:

  • aktiv försäljning,
  • uppnå de uppsatta försäljningsmålen,
  • professionell rådgivning om inredning,
  • ta hand om utställningens utseende,
  • beställning och uppackning av leveranser.

Krav:

  • initiativförmåga och stor självständighet i handling,
  • erfarenhet av kundservice ,
  • förmåga att arbeta i ett team.

Exempel på en professionell sammanfattning i ett CV för en kundrådgivare

En professionell sammanfattning, skräddarsydd för den tidigare presenterade platsannonsen, kan formuleras på följande sätt:

”Som säljare med tre års erfarenhet av kundservice strävar jag alltid efter att nå mina mål. Tack vare min aktiva attityd och professionella rådgivning kunde jag öka försäljningen av profilprodukter med 35 % under en period av 5 månader. På XYZ skulle jag vilja utöka mina kunskaper inom inredningsområdet“.

Professionell yrkesprofil i ditt CV för tjänsten som säljare/rådgivare – skriv det effektivt!

Det viktigaste är att matcha din Curriculum Vitae med jobberbjudandet. I exemplet ovan kanske du märker användningen av liknande ord som visas i erbjudandet. Kundtjänst ser likadan ut, oavsett exakt vilket område någon arbetar inom. Du kanske tror att de uppgifter du utför är enkla och självklara, men om du definierar dem på rätt sätt har du en chans att ditt CV kommer att dra till sig HR-avdelningens uppmärksamhet. Skryt också om dina framgångar, vunna tävlingar eller försäljningsresultat.

CV kundservice – beskriv din upplevelse väl

När du vill skapa det perfekta CV:t ska du följa nya trender. Detta kommer att göra dig nyfiken på arbetsgivaren och visa dig som en lämplig anställd.

  • Dela upp erfarenhetsdelen av ditt CV för kontorådgivare i större och ytterligare ansvarsområden. Använd punkter och fetstil – detta kommer att göra dokumentet mer läsbart.
  • Lista dina prestationer, eftersom effektivitet är viktigt i kundservice . En effektiv säljare är en som inte bara bygger långsiktiga, positiva relationer, utan också uppnår höga försäljningsresultat.

Om du har råkat ut för många saker, välj de som du tror kan vara värdefulla för din framtida arbetsgivare.

Hur beskriver man kundserviceupplevelsen? Exempel på arbetsuppgifter – CV-mall

  • Bygga och upprätthålla långsiktiga relationer med kunder;
  • produkt- och tjänsterådgivning;
  • analys av kundernas behov;
  • kundtjänst via e-post och telefon;
  • Professionell presentation av erbjudandet.
  • Uppnå försäljningsmål
  • hantering av klagomål;
  • deltagande i säljutbildning;
  • konstant kontroll av utbudet;
  • ta emot leveranser;
  • ta hand om visningen av varor;
  • rapportering och dataanalys;
  • samarbete med andra avdelningar i företaget;
  • Samarbete med ekonomiavdelningen och lagret.

Lyft fram nyckelkompetenser i ditt CV för tjänsten som kontorådgivare

En kundtjänstmedarbetare bör ha en mängd olika interpersonella och säljande färdigheter. Kompetensen i ett CV måste innehålla både hårda och mjuka färdigheter. Kunskap om kassaregisterprogram, lagerhanteringsprogram, främmande språk och liknande bör sättas i början. Glöm dock inte mjuka färdigheter, det vill säga dina karaktärsdrag som är nödvändiga för att arbeta med en kund. Försök att visa din bästa sida för att vara konkurrenskraftig mot andra.

Färdigheter i kundrådgivarens CV

Nedan hittar du kompetenser som kan ingå i ditt CV, kom ihåg att bara nämna några av de viktigaste positionerna.

Hårda färdigheter som är användbara i kundservice:

  • kunskap om Microsoft 365;
  • Excel – avancerad nivå;
  • Outlook – avancerad nivå;
  • Drift av kassaregister och betalkortsterminaler.
  • mycket goda kunskaper i engelska;
  • flytande i tyska;
  • WAPRO ERP – skicklig service;
  • mycket goda kunskaper om Salesforce CRM;
  • Aktivt körkort kat. B;
  • mycket goda kunskaper om försäljningsteknik;
  • Specialistkunskap inom området reseförsäkringar.

Mjuka färdigheter som är användbara i kundservice:

  • fokusera på att uppnå försäljningsmål;
  • kundcentrering;
  • mycket bra organisation av eget arbete;
  • förmåga att arbeta i ett team;
  • förhandlingsförmåga;
  • mycket bra tidshantering;
  • konsekvens i strävan efter målet;
  • Förmåga att snabbt identifiera och lösa kundproblem.

Hur beskriver man utbildning i ett CV för en kundrådgivare?

Utbildningsdelen av CV:t kräver endast att man nämner namnen på skolor eller universitet, huvudämnen, ett intervall av datum och eventuellt den erhållna titeln. Det finns inget behov av att ange hela utbildningshistorien, det anses vara ett betydande fel. Om du till exempel har avlagt två studieområden, ange dem i omvänd kronologi: från nyaste till äldsta.

Utbildning – CV-mall:

2019 – 2022 Management Academy of Applied Sciences i Warszawa
Utbildningsområde: Human Resources Management
Erhållen examen: Kandidatexamen

Beskriv dina intressen i kundrådgivarens CV

Hobbyer behöver inte finnas med i meritförteckningen, men om du bestämmer dig för att lägga till det här avsnittet kommer det att vara en intressant variation i ditt CV för tjänsten som kundrådgivare. Försök att inte lägga till saker som är väldigt enkla och populära, till exempel ”musik”, ”film” och ”böcker”. Använd istället en beskrivning som visar arbetsgivaren att du är motiverad och nyfiken.
Om du har en hobby som du ägnar dig åt med engagemang, ge den till mig. För vissa människor är det en viktig del av livet att vara fascinerad av ett specifikt område, det är värt att nämna det då, kanske blir det en förevändning för ett lätt och trevligt samtal.
Undvik dock att ange falsk information, eftersom ämnet intressen ibland tas upp under anställningsintervjuer. När du anställs och dina medarbetare vill lära känna dig bättre kommer lögnerna i ditt CV att komma fram i ljuset.

Vad mer ska man tänka på när man skapar ett kundservice-CV?

Varje ansökningshandling ska innehålla ett samtycke till behandling av personuppgifter. Lägg den här formeln längst ner på sidan:

”Jag samtycker till behandlingen av mina personuppgifter för rekryteringsprocessen i enlighet med Europaparlamentets och rådets förordning (EU) 2016/679 av den 27 april 2016 om skydd för fysiska personer med avseende på behandling av personuppgifter och om det fria flödet av sådana uppgifter och om upphävande av direktiv 95/46/EG (GDPR)”.

Satsen kan skrivas med ett annat, mindre eller smalare teckensnitt. Meritförteckningar och personliga brev från rådgivare utan GDPR-samtycke tas ofta inte ens med i beräkningen, så hoppa inte över det här steget.

Personligt brev kundservice

Personligt brev kundservice – hur förbereder man ett sådant dokument?

Många människor bryr sig inte om att förbereda personliga brev och baserar sin kandidatur endast på att presentera sig i ett CV. Du måste skicka ett personligt brev till en kundrådgivare när det anges i platsannonsen. Om det inte finns någon sådan information, men du vill få anställning i ett visst företag, skapa ett personligt brev ändå. Du kommer att visa att du visar initiativförmåga.

Följebrev till kundrådgivare – tips

CV och personligt brev är två olika ansökningshandlingar. Skapa ett CV som innehåller den viktigaste informationen och presenterar dig för rekryterare på nolltid. Å andra sidan måste ett personligt brev för en viss tjänst visa att du är villig att arbeta för detta företag. När du skapar dess innehåll, var uppmärksam på flera aspekter.

  • Ett personligt brev är ett utmärkt tillfälle att presentera dina färdigheter. Du kan backa upp dem med fakta från din erfarenhet. Om du nämner att du alltid har brytt dig om kundnöjdhet, vilket bekräftas av det bästa resultatet bland alla säljare i företaget, i en servicenöjdhetsundersökning under ett visst år, kommer det att vara mer tillförlitligt.
  • När du skapar ett personligt brev utan erfarenhet, var inte rädd för att det kommer att vara tomt. Både telefonkundtjänst och arbete i en butik eller serviceavdelningar (bank, försäkring) kräver många mjuka färdigheter. Basera din kandidatbeskrivning på vad du redan vet.
  • När du beskriver din mångåriga erfarenhet, fokusera på att lista de viktigaste sakerna och de som är i linje med arbetsgivarens krav. Du behöver inte nämna ditt deltidsjobb från din högskoletid om det inte har en stark koppling till tjänsten du söker. Nuförtiden är det många som byter plats och typ av arbete flera gånger, så när du skriver ett personligt brev och CV är det värt att utelämna några fakta.

Behöver du ett CV?

Registrera dig och använd vår CV-byggare!

Skapa ett CV

Skapa ett CV som kommer att visa sig vara effektivt!

Det viktigaste syftet med att skapa alla delar av ditt CV är att övertyga rekryterare om att du bör få en inbjudan till en intervju. Att arbeta med kundservice kräver många positiva egenskaper. Visa att du har dem och du kommer att få en chans till en bättre position. Din viktigaste tillgång är multitasking, eftersom du både kan kontrollera kvantiteten och visningen av varorna, samt sälja dem bra. Även om du inte arbetar med en fysisk produkt och skriver ett callcenter-CV, till exempel, använd informationen som du känner till lite av den praktiska sidan av marknadsföring. Kundtjänstrepresentanterna vet hur mycket de kan göra, de behöver bara presentera det väl. Prova att skriva CV och personligt brev och vänta på resultatet!

Ta en titt på våra andra artiklar:
Säljar-CV – Din väg till framgång i karriären
Receptionist-CV – hur skriver man det effektivt?
Fotografens CV – hur kan du uppmuntra din arbetsgivare att kolla upp ditt arbete?
Städar-CV, personligt brev och städjobbsansökan – varför ska du skriva det?

-->