I kontorsarbete utförs många uppgifter som kräver en mängd olika färdigheter. De flesta skriver dock liknande fraser i sina CV:n till kontoret , som inte drar till sig någons uppmärksamhet. Du vill verkligen sticka ut och visa dig som professionell, tack vare vilken du får en chans att få en inbjudan till en intervju och sedan förhandla om lön och anställningsvillkor. Se hur du skriver ett personligt brev och ett CV för en kontorsarbetare steg för steg.

Behöver du ett CV?

Registrera dig och använd vår CV-byggare!

Skapa ett CV

Var ska man börja skriva ett CV för kontorsarbetare?

En professionell sammanfattning (även känd som ett professionellt mål eller profil) är en utmärkt introduktion till ett professionellt CV för kontorsarbete. Om du drar till dig rekryterarens uppmärksamhet redan från början med några catchy meningar har du en chans att bli ihågkommen. När många söker en tjänst är det bara de mest välpolerade CV:na som läses i sin helhet. Yrkesprofilen ska stå högst upp i dokumentet

Vad ska man skriva i den professionella sammanfattningen? Administration av CV

En professionell förebild för en kontorsarbetare bör innehålla en kort beskrivning av deras nyckelkompetenser, arbetslivserfarenhet och de egenskaper som gör dem till en värdefull medarbetare. Här är några tips på vad du kan tänka på:

  1. Yrkeserfarenhet. Skriv vem du är och betona hur många års erfarenhet du har. Om du precis har börjat din karriär, fokusera på att ge en utbildning.
  1. Tekniska färdigheter. Ange kunskaperna om specifika kontorsprogram, till exempel: Microsoft 365, Open Office, Power BI. Ange hur bekant du är med databashanteringssystem, hur man använder kontorsutrustning etc.
  1. Mjuka färdigheter. Beskriv kompetenser som samarbetsförmåga, kommunikationsförmåga, arbetsorganisation, tidshantering, problemlösningsförmåga. Låt dig vägledas av vad som förväntas av kandidaten och matcha ditt CV med kontoret eller kontoret.
  1. Åstadkomma. Nämn om möjligt specifika resultat, t.ex. att förbättra kontorsprocesser, hantera stora projekt eller goda idéer. Du kan använda siffror som illustrerar din inverkan på företagets utveckling.

CV administrativ och kontorsarbetare – professionella profilmallar

Följebrev till kontoret

”Som organiserad kontorsarbetare med 3 års erfarenhet är jag specialiserad på administration och databasutveckling. Jag hanterar min tid effektivt, organiserar möten och samordnar scheman. Jag talar flytande engelska och använder verktyg som Excel, Power BI och CRM. Mitt mål är att fortsätta växa, särskilt inom dataanalys.

”Som civilingenjör i administration vid universitetet i Szczecin är jag full av entusiasm för att börja min karriär som kontorsarbetare. Jag är flytande i LibreOffice, Excel och Power Pivot. Jag talar och skriver engelska på C1-nivå. Jag är redo att omsätta mina teoretiska kunskaper och min entusiasm för lärande i praktiken. Jag skulle vilja utveckla mina färdigheter inom kundservice och projektledning.”

CV kontorsarbetare – sektion med erfarenhet

Skriv in arbetsperioderna och ange datumen i månader och år. Fokusera endast på tjänster som är relaterade till den tjänst du söker. Hoppa över säsongsbetonade kurser eller de där du inte utförde några uppgifter som är relevanta för kontorsarbetarens CV.

Tänk på att anpassa ansvarsområdet till vad som lyfts fram i annonsen. Detta ökar dina chanser att bli inbjuden till en intervju.

Följebrev kontorsarbetare

CV för kontorsarbetare – få arbetsgivaren att lägga märke till din erfarenhet

Om du skriver ditt CV på engelska, lägg till en kort beskrivning av företagen, detta kommer att hjälpa utländska arbetsgivare att bekanta sig med din kandidatur på ett heltäckande sätt.

Många beskriver bara mycket populära arbetsuppgifter i sina CV:n, vilket varje rekryterare har sett hundratals gånger när de granskar CV:n. Du kan skriva i första person singular (t.ex. Jag förberedde uttalanden istället för att förbereda uttalanden). Detta kommer att göra ditt CV för kontorsarbetare mer personligt.

Uppdelningen i huvud- och tilläggsuppgifter hjälper till att systematisera hela innehållet.

Om du lägger till en beskrivning av dina viktigaste prestationer kommer du att skapa det perfekta CV:t som kommer att presentera dig som en professionell som strävar efter ett uppsatt mål.

Att arbeta på kontor – vad behöver du veta? Exempel på beskrivning av ansvarsområden

Huvudsakliga arbetsuppgifter:

  • Jag hanterade HR-dokumentation
  • Jag redigerade tidningar
  • Jag hade telefonsamtal på engelska
  • Jag tog emot, skickade och sorterade korrespondens
  • Jag upprättade fakturor och förde register över utgifter
  • Jag förberedde omfattande försäljningserbjudanden
  • Jag följde upp och rapporterade den ekonomiska utvecklingen
  • Jag skötte kalendern för styrelsemötena
  • Jag matade in och analyserade data
  • Jag genererade rapporter och utlåtanden
  • Jag skapade presentationer

Ytterligare ansvarsområden:

  • Jag arkiverade dokument
  • Jag följde med hur kontorsmaterialen mådde
  • Jag hanterade serviceavtal
  • Jag skötte kontorsutrustning (dator, projektorer, kopiatorer)
  • Jag kopierade och skannade dokument
  • Jag samordnade informationsflödet mellan företagets avdelningar
  • Jag hanterade inkommande post, svarade på kundfrågor
  • Jag planerade möten och förberedde konferensrum
Arbetsuppgifter på engelska – CV-mall kontorsarbetare
  • Utföra kontorsuppgifter inklusive maskinskrivning och arkivering;
  • upprätthålla arkivsystem;
  • omfattande skriftlig hjälp till engelsktalande kunder;
  • effektiv kontakt med kunderna via e-post och telefon;
  • tillhandahålla tillförlitlig och korrekt information som svar på frågor och problem från kunder;
  • Upprätthållande av ett effektivt utbyte av handlingar.
  • generera fraktdokument och överföra dem till lagret;
  • hantering av klagomål.
CV kontorsarbete

CV för kontorsarbetare – lägg till dina prestationer i erfarenhetsavsnittet

Om du undrar hur du skriver ett CV för kontorsarbetare som omedelbart får dig att sticka ut från resten, ta fram en enkel lösning. Lägg till din framgång i din tidigare position i erfarenhetsavsnittet. Ange ett eller två objekt.

Kom ihåg att arbetsgivaren har lite tid att läsa kandidaternas CV, så dessa dokument bör vara mycket kortfattade. När du vill visa upp mer av dina prestationer kan du skriva ett personligt brev till en kontorsarbetare.

CV för kontorsarbetare – exempel på framgångsbeskrivning

”Jag utbildade 20 anställda i hur man använder det nya CRM-systemet, vilket avsevärt förbättrade effektiviteten i hanteringen av kundrelationer.”

”Jag introducerade ett nytt databashanteringssystem som förbättrade noggrannheten och tillgängligheten för data med 40 %.”

”Jag initierade och koordinerade regelbundna avdelningsmöten, vilket förbättrade informationsflödet och samarbetet mellan teamen.”

Kontorsarbetarens färdigheter – hur anger man dem?

Många människor skapar den här kolumnen och följer ett repetitivt mönster och skriver: ”kunskap om Office”, ”kommunikativitet”. Det är inget fel med detta, och det är inte ett misstag. Det är dock värt att ange samma eller liknande tjänster i Curriculum Vitae som finns i platsannonsen, då kommer rekryteraren omedelbart att se att du passar för tjänsten. Lista bara några få punkter så att dokumentet får plats på en A4-sida.

I ditt CV för kontorsarbetare ska du inkludera hårda färdigheter och ange kunskapsnivån (t.ex. engelska språknivå B2). Glöm inte dina karaktärsdrag som bevisar professionalism.

Färdigheter i en kontorsarbetares CV – mall

De färdigheter du kan lägga in i ett CV för kontorsarbetare täcker ett mycket brett spektrum. Dessa är både hårda och mjuka färdigheter som förbättrar vardagliga aktiviteter och hjälper till att hantera svåra situationer.

Här är ett exempel på en beskrivning av färdigheter i ett CV för ett kontor eller kontor.

Hårda färdigheter:

  • kunskaper i engelska på nivån (A1, A2, B1, B2, C1, C2 eller mycket bra, flytande, etc.);
  • flytande i Excel;
  • mycket bra stöd för Microsoft Dynamics 365;
  • stöd för databaser i MS Access;
  • mycket goda kunskaper i Power BI;
  • kunskaper i Google Dokument;
  • avancerad kunskap om Microsoft Project;
  • praktisk kunskap om Symfonia-programvara;
  • praktisk kunskap om tillämpliga bestämmelser (t.ex. arbetsrätt, telekommunikationslagstiftning etc.).

Mjuka färdigheter:

  • utmärkt arbetsorganisation;
  • Multitasking;
  • utmärkta interpersonella färdigheter;
  • förhandlingsförmåga;
  • regelbundenhet och punktlighet;
  • bygga och upprätthålla positiva relationer med kunder och affärspartners.
CV för kontorsarbetare

Hur beskriver man utbildning? Är kurserna användbara?

Om du har tagit examen från universitetet, hoppa över gymnasiet. När du har en gymnasie- eller teknisk skolexamen, inkludera detta i ditt CV för en kontorsarbetare. När du vill skriva flera objekt placerar du det senaste överst.

Kurser och utbildningar i användningen av grundläggande kontorsprogram kommer att bevisa för arbetsgivaren att du verkligen vet hur man använder dem. I de flesta fall betalas dessa typer av certifikat, men det är värt att investera i din utveckling. Till exempel kan Excel-kurser skräddarsys för specifika branscher, såsom logistik, personal, redovisning och ekonomi eller redovisning. Det kommer att vara en värdefull post i ditt CV för kontorsarbete.

Om du har en gymnasieutbildning och har genomgått en utbildning som förbereder dig för att utföra viktiga uppgifter i en kontorstjänst, betona detta så ökar du dina chanser att få ett jobb.

CV för kontorsarbetare – vilka studier kommer att vara mest värdefulla?

När du söker tjänsten som kontorsarbetare bör du i första hand ha kompetens, men högre utbildning kommer att vara en stor fördel. Det här avsnittet ska innehålla de studier som du har genomfört.

Huvudämnen som kommer att vara särskilt värdefulla är:

  • administration;
  • näringsliv och administration;
  • bokföring;
  • ledning;
  • ekonomi.

Forskarstudier kommer också att vara en bra idé, för vilken du bör ha en universitetsexamen inom vilket område som helst. Om du har en avslutad forskarutbildning ska du skriva in den i din kontorsarbetares CV.

Populära områden för forskarutbildning är m.in följande:

  • organisation och ledning av arbetet på kontoret;
  • offentlig förvaltning.

Om du inte är klar med dina studier kan du skaffa dig kunskaper i en eftergymnasial skola. Du kommer inte att få en kandidat- eller magisterexamen efter det, men det är värt att nämna titeln tekniker du har och bekräfta din kompetens med ett godkänt statligt yrkesprov.

De erbjudna eftergymnasiala huvudämnena inom detta område är:

  • administrationstekniker,
  • Arkivarietekniker,
  • OHS-tekniker.

Vi uppmuntrar dig att bläddra bland andra artiklar på vår webbplats:
Dietist CV och personligt brev – hur sticker man ut på arbetsmarknaden?
Fotografens CV – hur kan du uppmuntra din arbetsgivare att kolla upp ditt arbete?
Barnskötare och barnvakt CV – allt du behöver veta
Lärarens CV och personliga brev för skolan – hur skriver man effektiva ansökningshandlingar?
Städar-CV, personligt brev och städjobbsansökan – varför ska du skriva det?

CV administrativ och kontorsarbetare – mall och exempel på avsnitt med utbildning

CV för kontoret

Exempel 1:

10.2022-06.2023 Warszawas handelshögskola
Forskarutbildning: ”Organisering och ledning av arbetet på kontoret”

10.2016-06.2021 Universitetet i Adam Mickiewicz-sjukhuset i Poznań
Riktning: Engelsk filologi
Erhållen titel: Mästare

Exempel 2:

2018-2020 Eftergymnasial skola i Żak
Riktning: Tekniker för arkivarier

2013-2017 XVI Gymnasium i Leszno

Intressen för ett CV kontorsarbete – behöver du ange dem?

Det här avsnittet i CV:t är inte obligatoriskt. Du kan dock komplettera det på ett intressant sätt. Personer med liten erfarenhet, som precis har börjat sin karriärväg, bör intressera arbetsgivare med sin personlighet. Å andra sidan, om ditt CV redan är väldigt långt, hoppa över att nämna dina hobbyer.

CV kontorsarbetare provavsnitt med intressen

”Schack har alltid varit min passion. På fritiden deltar jag ofta i schackturneringar online.”
”Jag har skapat en reseblogg i tre år, och jag lägger också upp mina egna fotografier på den.”

Behöver du ett CV?

Registrera dig och använd vår CV-byggare!

Skapa ett CV

Följebrev för kontorsarbetare – 5 praktiska tips

  1. Kopiera inte information från ditt CV. Det här är två olika dokument, ett följebrev för kontorsarbetare bör ha en mer personlig form och direkt visa intresse för en specifik tjänst.
  1. Betona dina mjuka färdigheter, eftersom en kontorsarbetare måste visa utmärkt kommunikations-, organisations- och lagarbetesförmåga. Lyft fram dessa egenskaper genom att ge exempel på situationer där de har använts.
  1. Presentera dina framgångar för att visa arbetsgivaren att dina handlingar ger verkligt lönsamma resultat. I ett följebrev för kontorsarbetare har du mer utrymme att presentera din effektivitet på ett insiktsfullt sätt.
  1. Visa kunskap om företaget och branschen, även ett kort omnämnande av företaget och dess värderingar kan visa ditt engagemang och intresse.
  1. Kom ihåg GDPR-klausulen både i ditt CV och personliga brev för en administrativ tjänst. Du kan använda en omfattande formel med rättslig grund, eller en förenklad version: ”Jag samtycker till att mina personuppgifter behandlas av (företagsnamn) i syfte att rekrytera till den tjänst jag söker”.
-->