Att arbeta i receptionen erbjuder många möjligheter till utveckling. Med ett välskrivet CV kan en receptionist få anställning på en plats där hon kommer att få värdefull erfarenhet av att arbeta med kunder, förbättra sin kommunikationsförmåga och lära sig att kommunicera effektivt på engelska. Skriv en receptionists CV och se vilka alternativ du har!

Läs vidare så får du veta:

Receptionist CV

Behöver du ett CV?

Registrera dig och använd vår CV-byggare!

Skapa ett CV

Receptionist-CV – hur övertygar du snabbt en arbetsgivare om din kandidatur?

Att arbeta inom kundservicesektorn kräver att du har många mjuka färdigheter. En receptionist på ett hotell måste visa engagemang och vinna gästernas sympati, hon är ett slags skyltfönster för en viss plats. Av denna anledning är passion och vilja särskilt viktigt i detta yrke. Du kommer att visa sådana egenskaper genom att inkludera en professionell sammanfattning på ditt receptionist-CV.

Receptionist CV – hur skapar man en professionell sammanfattning?

Du undrar förmodligen, vad är egentligen en professionell sammanfattning? Även känd som en mål- eller yrkesprofil – det är bara några meningar högst upp på en receptionists CV. Att skriva det utomlands är ofta normen, men i Polen kan du imponera på rekryteraren genom att skriva en korrekt sammanfattning.

Vad ska en professionell sammanfattning ingå i ett CV för receptionist?

  • Introduktion av kandidaten. Skriv i en eller två meningar vem du är och vad du gör. Du kan inkludera utbildning såväl som arbetslivserfarenhet i detta eller ett relaterat yrke.
    Exempel: ”Jag har en examen i polsk filologi från Adam Mickiewicz-universitetet i Poznań, jag har två års erfarenhet av att arbeta i receptionen på Dobre Hotele-hotellen”.
  • Identifiera nyckelkompetenser. Skriv vilka dina styrkor är. Fundera på vad som gör att jobbet som receptionist sticker ut och lista vad du kan göra. Kom ihåg att engelska är mycket viktigt för en hotellreceptionist .
    Exempel: ”Jag har ett certifikat för kunskaper i engelska på B2-nivå. Jag talar Office flytande.”
  • Presentera dina motiv. Berätta för din arbetsgivare varför du är intresserad av deras erbjudande. Ange vad du vill uppnå i den här positionen.
    Exempel: ”Jag skulle vilja använda min sociala kompetens för att skapa en positiv bild av GreatHotels-kedjan. Jag tror att den här tjänsten skulle hjälpa mig att utveckla min förmåga att arbeta i en internationell miljö.

Receptionist / receptionist jobberbjudanden – hur matchar du din professionella sammanfattning med dem?

Receptionist CV

Här är ett exempel på hur du matchar ditt receptionist-CV med en platsannons.

Ett exempel på ett hotells erbjudande:
Krav:

  • kunskap om Office
  • Effektiv drift av kontorsutrustning
  • Öppenhet och lätthet att knyta kontakter
  • Bra arbetsorganisation
  • gott uppförande, samvetsgrannhet och självtillit

Välkommen:

  • kunskaper i engelska
  • Erfarenhet av kontorsarbete

Receptionist CV – Skräddarsydd jobbsammanfattning:
Jag studerar engelsk filologi vid Jagellonska universitetet i Krakow, jag har arbetat som assistent på XYZ-kontoret i ett år. På jobbet använder jag Office och använder kontorsenheter. Jag är en organiserad och utåtriktad person. I ditt företag vill jag utveckla min organisatoriska förmåga, samt använda min öppenhet och kommunikationsförmåga för att bygga positiva relationer med gästerna.

Är arbetslivserfarenhet viktigt på ett receptionist-CV?

Även om du tycker att en vanlig hotellreception inte är en stor utmaning behöver du försöka sticka ut med ditt receptionist-CV. Kundtjänstpositioner är mycket viktiga för alla företag. En hotellreceptionist ska göra ett positivt intryck på kunderna så att de kommer ihåg sitt besök väl. Kommunikationsförmåga, problemlösningsförmåga och förmågan att behålla lugnet i stressiga situationer lär vi oss när vi får arbetserfarenhet. Hantering av scheman, datorprogram och kontorsutrustning är också viktigt.

Var kan man sätta erfarenhet på ett receptionist-CV?

Arbetsgivare är mer benägna att anställa personer som redan har haft viss kontakt med kundtjänst eller administrativa uppgifter. Det är därför du kan lägga till erfarenhetsavsnittet i ditt receptionist-CV precis under den professionella sammanfattningen.

Receptionistuppgifter / receptionistuppgifter – hur listar man dem i erfarenhetsavsnittet?

  • Matcha ditt CV som receptionist med den tjänst du söker. Efter att ha läst annonsen, fundera på vilka krav du uppfyller, vilka saker du redan har gjort och gör det tydligt.
  • Var specifik för att få ditt receptionist-CV att se professionellt ut. Undvik den generiska formuleringen som de flesta kandidater skriver.
  • Använd förmånernas språk. Försök att visa arbetsgivaren varför du kommer att vara en värdefull arbetstagare för dem. Lyft fram dina styrkor och prestationer.
  • Om du har mycket erfarenhet, dela upp dina receptionistuppgifter i sektioner. Detta kommer att göra det hela mer läsbart. Du kan använda titlarna ”Huvudansvar”, ”Prestationer” och ”Ytterligare ansvarsområden”.
  • Om du har liten erfarenhet, kom ihåg att ditt receptionist-CV inte behöver vara tomt eller ointressant. Skriv ner de saker du gjort i dina tidigare jobb, praktikplatser, lärlingsutbildningar etc. Fokusera på aktiviteter som du kommer att kunna använda som receptionist.
  • Validera innehållet. Stavfel eller till och med enkla stavfel kan ge intrycket av att du inte är en detaljfokuserad person. Arbetsuppgifterna som receptionist kräver noggrannhet och noggrannhet. Visa i dina ansökningshandlingar att du uppvisar dessa positiva egenskaper.

Hur sticker du ut på ett receptionist-CV?

Vissa jobberbjudanden besvaras av många kandidater. Det du bör göra för att få en inbjudan till en intervju är att få uppmärksamhet. Även om ett CV för receptionister måste skapas på ett professionellt sätt med vissa strikta regler i åtanke, kan du skriva det bättre än andra. Vilka termer du använder är mycket viktigt.

Receptionistuppgifter – exempel att inkludera i ett receptionist-CV

Se hur enkelt det är att beskriva dina arbetsuppgifter som receptionist på ett positivt sätt i avsnittet om arbetslivserfarenhet.

  • Istället för ”kundservice” kan du skriva ”professionell kundservice, inklusive utländsk” eller ”informera kunder om kampanjer, nya behandlingar, råd om att välja rätt tjänster”;
  • istället för att ”acceptera reservationer” kan du skriva ”hantera bokningar med XYZ-systemet”;
  • Istället för att ”svara i telefon” kan du skriva ”PBX-tjänst (även på engelska)” eller ”PBX-tjänst, som tar hand om korrekt informationsflöde mellan anställda och alla avdelningar i företaget”;
  • Istället för ”städning i receptionen” kan du skriva ”hålla receptionshuset snyggt och ta hand om lämplig inredning”.
Receptionist följebrev

Dessutom är det värt att nämna de saker som receptionisten hanterar dagligen.
Receptionist – omfattningen av arbetsuppgifter som kan locka rekryterarens uppmärksamhet:

  • ”Kommunikation med SPA-personal för att samordna arbetet och ge den bästa kundservicen”
  • ”Snabb och effektiv lösning av kundproblem och klagomål”
  • ”Bevakning och beställning av kontorsmaterial”
  • ”Hålla informationen tillgänglig för kunderna uppdaterad: broschyrer, foldrar och webbplatsinformation”

Var ska man beskriva färdigheter och språkkunskaper på ett CV för receptionister?

I alla yrken spelar kompetens en nyckelroll. Erfarenhet, å andra sidan, bekräftar dem, inger förtroende och kan övertyga arbetsgivaren att anställa kandidaten. Dessa två saker bör finnas på första sidan av en receptionists CV, precis under den professionella sammanfattningen. Se till att kompetensen är skräddarsydd för kraven i det specifika jobberbjudandet. När du väljer vilka kompetenser som ska lyftas fram är det värt att förlita sig på arbetsbeskrivningen och arbetsgivarens krav för att matcha receptionistens CV med den eftersökta kandidatprofilen så mycket som möjligt.

Hotellreceptionist

Receptionist CV – exempel på kompetens

Mjuka färdigheter i en receptionists CV:

  • kommunikations- och interpersonella färdigheter;
  • empatiskt förhållningssätt till gästernas behov och förväntningar;
  • hög nivå av personlig kultur;
  • förmågan att etablera och upprätthålla positiva relationer;
  • online kundservice, skriva professionella e-postmeddelanden;
  • effektiv organisation av arbetstiden;
  • förmåga att arbeta under tidspress;
  • förmåga att prioritera ansvar och multitasking;
  • självtillit;
  • noggrannhet;
  • entusiasm och iver för arbetet;
  • orientering mot försäljningsmålet;
  • förmågan att snabbt identifiera och lösa problem;
  • professionalism;
  • ta hand om en positiv bild av företaget;
  • kunskap om branschen, t.ex. SPA, hotell, medicinsk, etc.

Hårda kompetenser i en receptionists CV:

  • Goda datorkunskaper.
  • drift av kontorsutrustning;
  • kunskap om kontorsprogramvara (t.ex. Microsoft Office) och bokningssystem;
  • kunskaper i ett språk (t.ex. engelska) på en nivå (bra, mycket bra, behärskad) eller på en nivå (A1, A2, B1, B2, C1, C2), kan du också använda grafiska markeringar som finns i CV Creator.

Behöver du ett CV?

Registrera dig och använd vår CV-byggare!

Skapa ett CV

CV-receptionist – hur beskriver man kvalifikationerna väl?

Exempel på ett jobberbjudande för receptionist – krav:

  • mycket bra arbetsorganisation,
  • förmåga att arbeta i ett team,
  • kommunikativitet,
  • leende och vänlighet,
  • B-körkort är välkommet.
  • datorkunskaper, inklusive MS Office och att skapa scheman i Google Sheets,
  • Lägsta gymnasieutbildning, önskat studieområde: administration,
  • kommunikativa kunskaper i engelska.

Färdigheter på ett receptionist-CV som är skräddarsydda efter kraven:

  • utmärkt organisation av arbetet på oberoende arbetsstationer,
  • bygga positiva relationer med kunder och teamet,
  • kunskaper i engelska på C1-nivå,
  • Körkort kategori B.
  • mycket goda kunskaper i MS Office,
  • mycket goda kunskaper i Google Sheets.

Det andra exemplet på ett jobberbjudande för receptionist – krav:

  • Du har ett enkelt sätt att knyta kontakter, bygga relationer och du vet hur du ska ta hand om dem,
  • Du visar initiativ i ditt arbete och du tycker om det,
  • Leendet på den andra personens läppar är din personliga tillfredsställelse,
  • Du kan känna empati med gästen/kunden och hitta rätt lösning,
  • Du har möjlighet att sälja ett hotellerbjudande,

Färdigheter på ett receptionist-CV som är skräddarsydda efter kraven:

  • Kommunikations- och interpersonella färdigheter, empati,
  • Engagemang och initiativförmåga,
  • Positiv attityd och målinriktning,
  • Förmåga att lösa problem och hantera stressiga situationer,
  • Mycket goda säljkunskaper.
CV Receptionist

Receptionistjobb – Är en beskrivning av utbildning viktig?

Du behöver inte ta examen från ett specifikt studieområde för att arbeta i receptionen, men en beskrivning av din utbildning är viktig i varje CV. Ibland, i listan över krav, till exempel för en hotellreceptionisttjänst, visas ”högre utbildning”. Betyder det att om du är mitt uppe i dina studier eller har avslutat din utbildning efter din gymnasieexamen så ska du inte söka? Det är alltid värt att försöka, eftersom det kan visa sig att kompetensen och erfarenheten i ett professionellt skrivet receptionist-CV kommer att övertyga rekryteraren.

CV-receptionist – hur beskriver man en universitetsexamen?

I det här avsnittet ska du bara ange den viktigaste informationen om dina studier:

  • Datum för studiernas början och slut.
  • Universitetets namn.
  • riktning;
  • erhållen äganderätt.

En sådan beskrivning av utbildningen i receptionistens CV är tillräcklig. Utan att gå in på för mycket detaljer kommer du att lämna mer utrymme för att ange dina viktigaste kvalifikationer och erfarenheter. Om du har en högskoleexamen, inkludera inte gymnasiet på ditt CV.

Mottagningsjobb – vilken typ av utbildning kan du ha?

Eftergymnasiala skolor med profilen hotelltekniker eller hotellreceptionist förbereder sig för yrket receptionister.

Efter att ha klarat det slutliga statliga provet som anordnas av den centrala examensnämnden kan följande kvalifikationer erhållas:

  • HGT.03. Gästservice i en anläggning som tillhandahåller gästfrihetstjänster;
  • HGT.06. Tillhandahållande av tjänster i receptionen.

Om du har gått en relevant utbildning på en eftergymnasial skola och har lämpliga yrkeskvalifikationer ska du ta med detta i din receptionists CV.

Receptionist jobb

Receptionsjobb – vilka kurser och utbildningar kan du genomföra?

  • Kurser i användning av kontorsprogram, t.ex. Microsoft Office.
  • Utbildning i säljteknik. De kommer att möjliggöra en effektivare marknadsföring av tjänster och produkter som erbjuds av arbetsgivaren.
  • Språkkurser. Kunskaper i främmande språk, särskilt engelska, är värdefulla när man arbetar med internationella kunder.
  • Första hjälpen före medicinering.
  • Utbildningar som är direkt inriktade på yrket som receptionist, under vilka du får fullständig kunskap som behövs för att börja arbeta eller förbättra din kompetens i din nuvarande position.

Var kan man ange intressen på ett receptionist-CV?

Arbetsgivare är särskilt uppmärksamma på vad du kan göra och vilken erfarenhet du har. Dina hobbyer bör därför finnas längst ner i dokumentet. Om du har intressen relaterade till den tjänst du vill söka kan du nämna dem. De letar ofta efter intressanta personer som passar in i ett sammansvetsat team i företaget. Att visa dina passioner kan då vara din tillgång.

Exempel på intressen i ett receptionist-CV

  • Inrikesresor (du kommer att presentera dig själv som en öppensinnad person som är nyfiken på nya saker);
  • främmande språk (du kan nämna dem, till exempel i samband med utländsk litteratur eller en passion för en viss kultur och historia);
  • teknik och nya medier (att arbeta som receptionist innebär att man använder datorprogram, det är värt att presentera dig själv som en person som är uppdaterad med tekniska innovationer);
  • fitness och wellness (en värdefull hobby när du ansöker till platser som SPA);
  • matlagning (en bra hobby när man ansöker till anläggningar med restauranger);
  • lagsporter (du kommer att betona förmågan att arbeta i grupp);
  • social aktivitet i organisation XYZ (det kan också vara volontärarbete i organisation XYZ, det kommer att visa rekryteraren att du är hårt arbetande och villig att agera).

Receptionist-CV på engelska – praktiska tips

Vid första anblicken kan man säga att en receptionists CV på polska skiljer sig från ett CV på engelska endast på språket. Dessa dokument är dock uppbyggda på ett helt annat sätt. Om du framgångsrikt vill söka anställning i amerikanska eller brittiska företag måste du hålla dig till några enkla regler.

  • Ta inte med foto, födelsedatum och födelseort eller kön. Västerländska arbetsgivare kommer inte att överväga en receptionists CV med ett fotografi eftersom de vill undvika att bli anklagade för diskriminering.
  • Utelämna GDPR-klausulen, den gäller i enlighet med polska bestämmelser som inte gäller utomlands.
  • Sätt en professionell sammanfattning i början av dokumentet, detta är en vanlig praxis i väst.
  • Försök att hålla det kortfattat. Den optimala längden på ett CV som en receptionist bör skriva på engelska är ett A4-ark.
  • Förklara på ett specifikt sätt vad de företag du arbetat för gör. Till exempel ”DobryHotel – en kedja av polska premiumhotell som välkomnar gäster från många länder”.
Ett exempel på ett hotells erbjudande

Är det värt att skriva ett personligt brev till receptionisten?

Sökande till tjänsten som receptionist kan välja att inte skicka in ett personligt brev och göra det felaktiga antagandet att arbetsgivaren enbart kommer att fokusera på CV:t, även om jobberbjudandet uttryckligen ber om ett sådant dokument.

En sådan strategi kan dock stänga dörren till sysselsättning. Det lönar sig alltid att inkludera ett personligt brev på din receptionists CV om arbetsgivaren ber om det.

Receptionist följebrev – vad får du ut av det?

Branscher relaterade till kundservice eller aktiv försäljning är lämpliga för personer som är motiverade, hårt arbetande och målinriktade. Ett personligt brev till receptionist är ett bra verktyg för att visa att du är ambitiös och kreativ. Detta är särskilt viktigt om du precis planerar att börja arbeta inom detta yrke. Genom att visa initiativ och skicka ett personligt brev tillsammans med ditt receptionist-CV kan du vinna mycket.

Receptionistens följebrev – tips i ett nötskal

  • Matcha innehållet med positionen;
  • lyft fram dina styrkor;
  • ge exempel från erfarenhet;
  • Förklara varför du är intresserad av att arbeta här;
  • skriv på ett kortfattat och tydligt sätt;
  • Se till att innehållet är felfritt;
  • ta hand om formens konsistens – teckensnitt, stycken, punktpunkter etc.;
  • Skriv en slutsats med en uppmuntran till handling, visa öppenhet för samtal.

Receptionist – Ett jobb fullt av möjligheter, hur kan ett receptionist-CV hjälpa dig att avancera din karriär?

En receptionists CV spelar en avgörande roll för att avancera eller starta en karriär och avgör det första intrycket en kandidat kommer att göra på potentiella arbetsgivare. Ett korrekt CV och personligt brev för receptionister fokuserar på detaljer och presenterar inte bara tidigare arbetslivserfarenhet utan också färdigheter som är nödvändiga för jobbet. Genom att lyfta fram specialiserad utbildning, kunskaper i främmande språk eller ytterligare färdigheter kan en receptionists CV skilja en kandidat från andra och visa att hon är redo att ta sig an nya utmaningar. Som ett resultat blir CV:t ett effektivt verktyg som öppnar dörren till nya karriärmöjligheter.

Behöver du ett CV?

Registrera dig och använd vår CV-byggare!

Skapa ett CV

Vi rekommenderar också våra andra publikationer:
Programmerar-CV, IT-specialist-CV och IT-CV – allt du behöver veta
CV logistiker – sök ditt drömjobb
Säljar-CV – Din väg till framgång i karriären
Fysioterapeut CV – sök dina drömtjänster

-->